Sjøforsvarets musikkorps
Programme
Den enormt produktive komponisten Ketil Hvoslef har igjen skrevet musikk for Sjøforsvarets musikkorps! Denne gangen er det to fløytister som er hovedpersoner, ja, nærmest tvillinger i dette verket for to fløyter og SFMK.
Som Hvoslef selv har uttalt, «i mine partiturer skal alle toner høres» (fritt gjengitt), og det stemmer virkelig. Verket er transparent, og hver note er nøye notert og skal utføres eksakt presist som det står. Fløytistene flyter fra brutale toklanger og hektiske partier, til myke melodiske nesten meditative strekk. Stilen til Hvoslef bestemmes gjerne av hvilke instrumenter som har hvilke oppgaver, og her er det som sagt TO fløyter som skal sameksistere.
Dette står det om verket:
«I denne konserten blir de to fløytene behandlet nettopp som tvillinger og nærmest sammenvokst. Det vil si, nesten, uten den vanlige dialogen mellom to solister. Akkurat hvordan Hvoslef, i store trekk, får to solister til å klinge sånn noenlunde enhetlig, er opp til publikum å vurdere; Hvoslef har i det minste brukt sin fantasi for å løse dette.»
Hvoslef har skrevet denne konserten til våre to fløytister: Carina Sørum Øgaard og Eivind Sandgrind.
The piece is based on a poem that was cut out of a newspaper by my grandmother. I found quite a collection of old cutout poems in her apartment after she passed away, however, she never spoke of poetry, at least to me. The piece uses this poem in the form of a song without words, first presented in its entirety by the soprano saxophone.
"Jag vill bo i mörka skogen där det gröna växer tätt.
Där är långt till närmsta krogen och att andas går så lätt
Där i skogens tysta gömma har jag äntligen funnit ro.
Jag vill världens dårskap glömma och i fred bland träden bo."
Unknown author
«Concerto Grosso» tar utgangspunkt i den opprinnelige formen fra barokken med samme navn. Slagverksolistenes mangfoldige klanggrupper opererer både som enhet, men også individuelt- i dialog med hverandre, og i dialog med blåserne.
De små musikalske motivene som virvles i gang i starten av stykket ligger som base for hele komposisjonen- i forløp som transformeres og utvikles gjennom dialog mellom stramme strukturer og intuitiv bruk av disse.
«Concerto Grosso» er skrevet til fenomenale SISU Slagverkensemble og Sjøforsvarets musikkorps, med støtte fra Norsk Komponistfond.