Jubileumskonsert med Manger Musikklag
Programmet er satt sammen både for å løfte frem dagsaktuelle kvinnelige komponister, en ung komponist og to solister som er av skolekorpsalder. Av de fem låtene som fremføres har bare ett vært fremført av brassband tidligere, nemlig Beyond the Light [Liz Lane]. De to soloinnslagene er begge nye arrangement for anledningen, skrevet til Manger Musikklag og de to unge solistene.
Meditation er årets vinner av #lydenavunge, der komponisten har mottatt ett stipend for å skrive stykket nytt til denne konserten. Hovedverket for denne konserten er imidlertid The Island of Doctor Moreau av Ingebjørg Vilhelmsen, et stykke som er bestilt i konkurranseformat. Dette vil si at stykket skal presentere et spekter av kvaliteter i bandet i tillegg til å inneholde varierende musikk over flere deler.
Program
Komponisten skriv følgande om verket:
"Dette stykket tar i bruk aleatorisk boks-notasjon. Dette fungerer som en måte å notere et utgangspunkt for improvisasjon, og for å definere hvor lenge hver utøver skal improvisere over det gitte materialet. Målet med denne arrangeringsteknikken er altså å danne et lydbilde som ikke ville ha vært praktisk å notere med tradisjonell notasjon."
“Merit” vart skriven til BrassWind sin aller fyrste festival, men den gongen for janitsjarkorps. 20 år etter første framføring, vert det urframføring av brassband-versjonen av stykket. Her skal sonen til komponisten, Benjamin Winter, vere solist.
Beyond the Light is written as a tribute to Bramwell Tovey and a thank you for his continuing inspirational legacy. I worked with him in 2018 when he conducted the National Youth Brass Band of Great Britain in two performances of my Tide and Time at Wells Cathedral and Cheltenham Town Hall, following the premiere by Foden’s Band with Michael Fowles at the RNCM Brass Band Festival earlier that year.
Tide and Time was inspired by artists in my family and after a rehearsal Bram admired, and took a photo of, an illustration created for me by my Grandfather, G. H. Wooller, a commercial artist, with reflective words by my great-grandfather, H. Wooller, a painter and author, on music ‘beyond the physical and emotional’.
Tide and Time’s web presence has since led to further discoveries of family artwork, including a collection of designs by my grandfather for the ocean liner RMS Empress of Britain (1930) at the Victoria and Albert Museum, London, bought from Sotheby’s in 1984, with a theme of light. One of these drawings is featured on the title pages of the score by kind permission of the V&A.
The music recalls a motif from Tide and Time, intertwined with two new melodic features emerging one from the other. Drawing the soundscape together is a setting of my great-grandfather’s words, admired in 2018 by Bramwell Tovey.
På sundag skal Ingeborg spele «Concertino for Trombone» av Lars-Erik Larsson, eit verk som består av tre satsar. Dette verket er arrangert for brassband av Marius Hesby.
Edward Pendrick ender opp på en øde stillehavsøy etter et skipsforlis. Der møter han den eksentriske vitenskapsmannen Doktor Moreau, som driver omfattende eksperimentering på levende vesener. Helt upåvirket av konsekvensene har Moreau laget et skremmende samfunn bestående av menneskelignende dyr. Står Edward selv i fare for å bli en del av vitenskapsmannens forferdelige prosjekt? Boka er en science ficton-klassiker, utgitt første gang i 1896. Den er en grufull parabel om evolusjonsteorien, og en skrekkhistorie om naturvitenskapens ytterste konsekvenser.
"The Island of Doctor Moreau" er støttet av Kulturdirektoratet, og er skrevet på bestilling av Manger Musikklag.